Ledenvergadering BOB: Werkplan bestuur

Op donderdag 24 juni heeft het bestuur van de BOB voorafgaand aan het BOB-Café een korte ledenvergadering georganiseerd. Hoofdmoot van deze vergadering zijn de bestuursplannen voor de komende periode. Naast de begroting voor 2016 vormt het werkplan van het bestuur voor het komende half jaar het belangrijkste onderwerp.

Het eerste hoofdstuk van dat werkplan luidt:

Het totale aantal (actieve) leden van de BOB daalt. De werkgroep Verkeer ligt feitelijk stil, Groen en Grijs draait op enkele actieve leden en al enige tijd bestaat het bestuur uit slechts vier leden. Die naast het draaiende houden van de bewonersorganisatie annex vereniging ook de complete communicatie via de site verzorgt. Bovendien stijgt de leeftijd van de actieve kern jaarlijks met een jaar, wordt de BOB (mede daardoor) kwetsbaarder, dreigt een verdere vermindering van activiteiten.

Wat het bestuur betreft is de ondergrens om nog als een volwaardige bewonersorganisatie te fungeren in zicht. De vernieuwing van de communicatie middels een betere website (inclusief facebook en twitter) maar ook een vernieuwing in de aanpak om de contacten met de wijk te verbeteren en te versterken middels de organisatie van het BOB-café, hebben tot op heden niet geleid tot een versterking van de (interne) organisatie. Hooguit gaan dezelfde mensen (nog) meer doen, evenmin een gezonde ontwikkeling.

Conclusie 1: De BOB als organisatie moet versterkt. De BOB moet meer leden, meer leden moeten binnen de BOB actief worden. In het bestuur, in werkgroepen, bij de site, bij het BOB-café. Concreet: een ledenwerfcampagne, 1 of 2 webmaster(s), meer bestuursleden of andere personele ondersteuning van het bestuur, meer actieve leden die meer activiteiten helpen organiseren of ondersteunen (BOB-café, werkgroepen).

Verderop in het werkplan komt aan de orde dat de BOB extern een zeer goede naam heeft, door alle andere partijen als een belangrijke en betrouwbare organisatie gezien wordt, maar dat binnen de wijk de BOB niet altijd de eerste partij is die wordt benaderd. Hoewel dat ook voor andere bewonersorganisaties geldt, vraagt dit van de BOB een andere focus. De vernieuwde site, samen met twitter en facebook, moet daarin een steeds grotere rol spelen, maar ook de organisatie van informelere bijeenkomsten zoals het BOB-Café moeten ertoe leiden dat de contacten tussen de BOB en de wijkbewoners worden versterkt.

Dat zal vooral in het komend halfjaar hoofddoel moeten zijn, aldus het huidige bestuur.

Het hele werkplan en de andere vergaderstukken zijn op deze site te lezen en te downloaden:

ALV documenten

1 reactie op “Ledenvergadering BOB: Werkplan bestuur

1. Ik verwacht dat het bestuur van de BOB dan ook verslag doet van de bespreking die zij met Gerard Koorman, directeur van Lentis hebben gehad voorafgaand aan het gesprek met Burgemeester den Oudsten op dinsdag 8 september. Lammert Luitjen Doedens namens een behoorlijk aantal bewoners van de Onnemaheerd